סיפור קצר
הרב היה ממהר והיהודי ביקש ברכה מהרב.
הרב ברך אותו אך הוא התעקש לעוד ברכה.
הרב שם את היד על הראש של היהודי ואמר לו, שתלך לכל הרוחות.
התלמידים הרחיקו את היהודי ההמום שנתברך מהרב, אך אח"כ שאלו את הרב, למה הרב דיבר איתו בצורה שהרב לא רגיל לדבר בה.
ענה להם הוא ביקש ברכה, ואכן ברכתי אותו בברכה כמו שקיבל יעקב אבינו: ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה.
שאלות לפרשת ויצא על פי הספר באר יעקב
כתוב בתורה: וּלְלָבָן שְׁתֵּי בָנוֹת שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל: וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה:
וקשה, מדוע התורה מספרת בגנותה של לאה (אפילו על הבהמות הטמאות שהיו בתיבת נח אמרה התורה "ומן הבהמה אשר איננה טהורה", כדי שלא לומר גנות, כל שכן על צדיקה כלאה)?
וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה: למה יעקב רוצה לשאת לאשה דווקא את רחל, הרי צריך לשאת את הצעירה לפני הבכירה?
מדוע יעקב מציע ללבן שיעבוד שבע שנים בעבור רחל, אולי לבן היה מתרצה אפילו לשנתיים?
וַיֹּאמֶר לָבָן טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר שְׁבָה עִמָּדִי: מה כוונת לבן בזה?
וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ: בדרך כלל כאשר מצפים למשהו טוב, הרי שכל דקה נראית כנצח, איך זה שבעיני יעקב היו לימים אחדים?
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן הָבָה אֶת אִשְׁתִּי כִּי מָלְאוּ יָמָי וְאָבוֹאָה אֵלֶיהָ: מדוע יעקב מדבר בלשון ברורה על דבר צנוע?
למה לבן רימה את יעקב? ומדוע לאה הסכימה לשתף פעולה ולרמות את יעקב?
מה תשובת לבן לטענה של יעקב שהוא הפר את ההסכם שהיה ביניהם?
איך יעקב (שקיים את התורה לפני שניתנה) נושא שתי אחיות?הקש לתשובות
עלון מחודדין בפיך פרשת ויצא תשע"ה לילדים פרשת ויצא תשע"ב
מתוך הספר הגיוני הפרשה
ויאמר לבן לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה)
בהעמק דבר להנצי"ב מולאזין (שם) ביאר את הענין שהסביר לבן ליעקב שלא כוון לומר "לא נעשה כן במקומנו" בשביל רחל שקטנה ושמא אף חלשה, אלא בשביל שאי אפשר להשיאה לפני הבכירה, ואם כן אין בנתינת לאה רמיה, שבלא זה הרי אי אפשר להשיא הקטנה ממנה. וכן מבואר בפירוש כתר יונתן (שם).
ומתוך כל ענין זה, להמשך
בשבילי הפרשה ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה (כח, י)
איתא בגמרא מגילה (יז, ב) 'תניא היה יעקב בבית עבר מוטמן ארבע עשרה שנה', וילפינן שם (טז, ב) מהא ד'גדול תלמוד תורה יותר מכבוד אב ואם, שכל אותן שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר לא נענש. וצ"ב מנין לגמרא דגדולה מצות תלמוד תורה דלמא שוין הם.
ואפשר לתרץ, דהנה אם יש לאדם לקיים ב' מצוות ואם יעשה האחת תתבטל חברתה, להמשך